L’expressió de les emocions
Les emocions bàsiques d’alegria, tristesa, enuig, sorpresa, por, ansietat es poden observar en tots els xiquets a la primera infància.
Entre el segon i tercer any de vida a més de les emocions bàsiques ja esmentades, podran experimentar un conjunt d’emocions més complexes. Les més importants són la vergonya, l’orgull i la culpa.
El domini del llenguatge que es dóna als 3-4 anys té gran importància en el desenvolupament emocional. (“estic trist”, “tinc temor”).
Les emocions al llarg d’aquest període es van diferenciant entre sí de manera progressiva.
La còlera sol estar lligada en aquesta etapa a conflictes entre iguals, apareixen així reaccions emocionals de gran intensitat.
La temor és una altra emoció important en aquest període. Són molts els que senten temor a la foscor, a monstres imaginaris i que sovint tenen malsons.
La comprensió i el control de les pròpies emocions
Cap als 3-4 anys encara és molt dificultós el poder arribar a comprendre com emocions determinades s’associen a fets concrets, costa arribar a poder assumir i generalitzar aquestes situacions amb els estats emocionals que puguin provocar.
Però poden saber que determinades situacions causen emocions determinades (l’aniversari alegria, la pèrdua d’una joguina tristesa,..)
A partir dels 4-5 anys sol aparèixer el procés de valoració, permetent que les emocions es comencin a contextualitzar.
A partir de la pròpia experiència els nens van aprenent la connexió entre situacions i emocions i generalitzen aquests coneixement a altres situacions. Això els ajuda a entendre més les emocions pròpies i les dels altres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario