jueves, 22 de mayo de 2014

La família com a principal context de socialització

És evident que entre els 2 i els 6 anys el desenvolupament de la personalitat i de les emocions està clarament relacionat amb els processos educatius i de socialització. 

La major o menor autoestima té a veure a com es senti de valorat el nen, la intensitat de determinades emocions estarà relacionada amb els intercanvis afectius rebuts.

La família, sens dubte a la primera infància, és el context més habitual on els nens i nenes creixen i es desenvolupen.

DIMENSIONS BÀSIQUES EN EL COMPORTAMENTS DELS PARES I MARES

Afecte i comunicació

Aquesta dimensió estaría descrita pel to emocional càlid que presideix les relacions pares-fill, pares que animen la participació i expressió dels fills. En l’altre extrem estarien les relacions mancades d’afecte, fredes, hostils, amb pocs intercanvis comunicatius.

Control i exigència

Aquesta altra dimensió faria referencia a l’exigència i disciplina veiem que el fet que els pares siguin més o menys exigents suposarà un repte per als nens que hauran de fer més esforç; també l’establiment i exigència de normes...

TIPOLOGIES D’ESTILS EDUCATIUS

Estil democràtic:

Aquest estil mostra nivells alts d’afecte i comunicació i també de control i exigències. Pares i mares que mantenen una relació afectuosa i comunicat iva amb els seus fills, però alhora són també exigents amb ells.

Solen establir normes que mantenen de forma coherent però no intransigent i rígida. El control s’exerceix de manera raonada. Inciten als fills a nous reptes,..

Estil autoritari

Aquest estil mostra un elevat control i exigència i baix afecte i comunicació. Pares que no solen expressar obertament l’afecte als seus fills i tenen poc en compte els seus interesso i necessitats. 

Les normes solen ser imposades sense raonar-se. Solen emprar el càstig i l’amenaça per a eliminar conductes que no toleren dels seus fills.

Estil permissiu

Aquest estil mostra alts nivells d’afecte i comunicació i absència de control i exigències de maduresa. Són els interessos del nen els que dirigeixen les interaccions adultnen. 

Pares poc propensos a establir normes, amb poques exigències per als seus fills.

Estil indiferent

Aquest estil mostra els nivells més baixos de les dues dimensions. Pares amb poca implicació en la criança. Relacions fredes i llunyanes, poca sensibilitat envers les necessitats dels nens. 

Absència de normes i exigències, però també de vegades amb un control excessiu i no justificat.



CONSEQÜÈNCIES DELS ESTILS EDUCATIUS

Democràtic: Els fills de pares amb estil democràtic són els que presenten característiques que es consideren més desitjables (alta autoestima, afronten noves situacions amb confiança i són persistents en les tasques que emprenen. També tenen competència social i autocontrol). 

Autoritari: Els fills de pares autoritaris solen tenir una baixa autoestima i poc autocontrol, i es mostren submisos i obedients quan el control és extern; poc hàbils en relacions socials i en absència de control extern poden presentar conductes agressives. 

Permissiu: Els fills de pares permissius a primera vista es mostren com els més alegres i vitals; són però també immadurs, incapaços de controlar els impulsos i poc persistents en les seves tasques. 

Negligents: Els fills de pares negligents tenen problemes d’identitat i baixa autoestima, no solen assumir les normes i són poc sensibles a les necessitats dels altres, especialment vulnerables i propensos a viure conflictes personals i socials.








No hay comentarios:

Publicar un comentario