Introducció
El llenguatge oral és la capacitat humana que ens distingeix dels animals i ens humanitza.
La parla permet exterioritzar idees, records, coneixements, desigs... i interioritzar-los al mateix moment, ens permet posar-nos en contacte directe amb les persones.
LLENGUATGE DE 0 A 2 ANYS: La interacció social primerenca amb la mare
· Etapa Pre-Verbal: 0-12 mesos
Com s’expressa el nen?
o Plorant
o Amb expressions facials
o Amb moviments corporals.
o Amb mirades.
o Amb somriures.
o Explorant.
o Vocalitzant, fent inflexions de veu.
o Imitant sons de la mare.
· Etapa Verbal: 12 - 24 mesos
Com s’expressa el nen?
o Apareixen les primeres paraules amb significat: papa, mama.
o Comprenen ordres senzilles i el “no”.
o Tenen interès pels contes, imatges, fotos de familiars.
o Amplien el vocabulari (+ 50 paraules).
o Holofrase: combinen 2-3 paraules.
LLENGUATGE DE 2 A 6 ANYS: L’evolució del llenguatge postverbal
· Etapa Verbal: 3-4 anys
Com s’expressa el nen?
o Combinen 5-6 paraules.
o Fan frases amb: i, però, perquè.
o Parlen amb claredat.
o Fa joc imaginatiu: inventa històries curtes.
o Utilitzen un repertori ampli de vocabulari comprensiu i expressiu.
o Pronuncia bé la majoria de sons.
o Usen negatius dins la frase /el nen no ha dormit/
o Usen el futur.
o Poden jugar amb el llenguatge.
http://www.conmishijos.com/ninos/ninos-educacion/soluciones-para-ninos-charlatanes.html |
Desenvolupament entre 4 i 5 anys
El desenvolupament del llenguatge adquirit li permet entendre i fer-se entendre amb certa facilitat, i es manifesta com una funció clarament social. L’expressió oral sol ser fluïda i abundant, i converteix el nen en un petit parlador que aborda qualsevol tema, pregunta contínuament per tal de dialogar, de ser acceptat socialment i, en ocasions, per cridar l’atenció.
Les característiques següents, són les més rellevants d’aquest període:
La fonètica:
o Té una discriminació auditiva més evolucionada que li permetrà aprendre fonemes molt més complexos.
o Comencen a aparèixer en el seu vocabulari paraules de difícil articulació.
o Tendeix a eliminar gran part de les omissions que es realitzaven amb els fonemes més difícils de produir: desapareix la “llengua de drap”.
o Es produeix un augment de l’atenció auditiva, la qual cosa li permetrà realitzar (entonacions) i jocs fonètics curts (embarbussaments, endevinalles...).
o Està preparat per fer, i li agraden, els jocs de motricitat bucofacial amb la llengua, els llavis, etc.
o Apareixen nous fonemes en les seves emissions orals. Comença a articular sons que abans li resultaven impossibles
La semàntica:
o Li agrada realitzar denominacions descriptives a partir de gràfics, làmines, contes, murals,... activant la gran quantitat de vocabulari adquirit.
o Cada vegada és més freqüent que apareguin, de forma fluïda, explicacions d’esdeveniments i d’experiències, descripció de detalls, etc.
o Frueix amb els jocs lingüístics creatius que li permeten investigar i jugar amb el llenguatge: endevinalles, inventar paraules noves, dir paraules difícils, aprendre poesies, cançons, etc.
o Aquest és el període de la loquacitat. Pregunta i parla incessantment.
o Interroga els adults sense parar, sobre el que veu i sobre el que imagina.
o Gaudeix parlant per telèfon.
La morfosintaxis:
o Forma frases llargues, encara que a vegades confon l’ús de les paraules.
o Construeix frases en situacions de comunicació activa.
o Les frases comencen a fer-se gramaticalment més complexes, encara no solen portar més d’una preposició.
o Pot comunicar els seus desitjos i necessitats utilitzant frases més o menys ben estructurades.
http://pequelia.es/5109/mejorar-la-pronunciacion/ |
Desenvolupament entre 5 i 6 anys
Característiques de la parla en aquesta edat:
o La capacitat expressiva oral s’ha anat enfortint de forma significativa.
o Els seus enunciats són perfectament comprensibles per als interlocutors.
o Pot ajuntar de sis a vuit paraules en una frase, i és capaç de fer frases més extenses i més complexes que abans, en les quals a més apareixeran vocables referits a gran varietat de camps semàntics.
o És capaç d’unir diverses frases seguint el fil conductor d’un tema determinat. Per la qual cosa està en condicions de realitzar un discurs més o menys llarg.
o S’interessa pel significat de les noves paraules apreses, escoltades o llegides en petits textos, en contes infantils, etc.
o Li agrada escoltar-se a si mateix, experimentar amb les paraules, aprendre poesies, refranys, embarbussaments, etc.
o En els seus enunciats comencen a aparèixer cada vegada amb més freqüència expressions pròpies dels adults. La gran capacitat d’imitació.
o L’espontaneïtat i l’originalitat pròpies d’aquesta edat, es veuen reflectides en les seves expressions i en els comentaris que fa de forma natural.
No hay comentarios:
Publicar un comentario