martes, 27 de mayo de 2014

Gest gràfic i grafomotricitat

El grafisme passa per diferents etapes evolutives en les quals l’infant va adquirint cada vegada més habilitat manual per arribar a dominar el traç de l’escriptura. Aquesta habilitat manual va estretament lligada al desenvolupament psicomotor.

Les etapes són pautes de maduració que es donen en els infants de la mateixa edat mental i que s’identifiquen per una sèrie d’ítems comuns entre ells, com ara la manera de distribuir l’espai als fulls, d’usar el color, etc.

Etapes de la motricitat gràfica

La motricitat gràfica atrau els nens i les nenes durant el segon any de vida. Al començament, la motivació de l’acció és el moviment del braç i de la mà que acostuma a ser ràpid i impulsiu. Aleshores es constata que l’activitat és en principi motora.

En el segon i tercer any apareix el nivell perceptiu, és a dir, aleshores l’infant fa l’activitat i l’exercita, la qual cosa fa que disminueixi gradualment la impulsivitat en els moviments alhora que comença la realització de petits traços que, per dir-ho així, descobreix i desvetllen el seu interès. Poc després, el nen o la nena unirà l’activitat perceptiva motriu amb l’activitat simbòlica i començarà a donar nom a les seves produccions.

Etapes de la motricitat gràfica segons V. Lowenfeld

El 1939, Victor Lowenfeld, en la seva obra “Desarrollo de la capacidad creadora”, determinava dues grans etapes evolutives: l’etapa del gargot i l’etapa preesquemàtica, que comprenien les edats de 18 mesos fins als 7 anys.

L'etapa del gargot

L’etapa del gargot comprèn dels 18 mesos als 4 anys, i hi distingim: gargot incontrolat, gargot controlat i gargot amb nom.

“El gargot no consisteix en uns traços qualsevol produïts damunt d’una superfície. En realitat són traços determinats per l’estructura de palanca que constitueixen el membre superior i la successiva entrada en joc de les articulacions –espatlla, colze, polze– més la intervenció creixent de l’activitat perceptiva i del control visual.”

P. A. Osterrieth (1980), a E. Martínez; J. Delgado (1980). El origen de la expresión en niños de 3 a 6 años.

En el gargot incontrolat l’infant fa els primers traços o gargots cap als 18 mesos a partir del moviment de flexió (esquerra) i extensió (dreta) que s’anomenen de “vaivé” o “escombrada”. Fa línies movent tot el braç cap endavant i cap endarrere sense relació amb la direcció visual (sense mirar el que fa) i produeix traços impulsius i incontrolats. Són rectes o lleugerament corbats, de llargada variable i sovint sobresurten dels límits del paper.

El nen o la nena els fa per plaer, sense intenció representativa.

Figura Gargot incontrolat d’un nen de 18 mesos



http://ioc.xtec.cat/materials/FP/Materials/1752_EDI/EDI_1752_M06/web/html/WebContent/u2/a3/continguts.html

Després, a partir del moviment de flexió i extensió (moviment “d’escombrada”) coordinat amb el moviment d’avançament i retrocés del braç, origina el gargot circular.

Figura gargot circular d’una nena de 20 mesos


http://ioc.xtec.cat/materials/FP/Materials/1752_EDI/EDI_1752_M06/web/html/WebContent/u2/a3/continguts.html












Per acabar, si combinem els moviments anteriors i hi afegim la rotació del puny, a partir de la rotació del canell s’aconsegueix la formació de bucles i traços cicloïdals.

http://ioc.xtec.cat/materials/FP/Materials/1752_EDI/EDI_1752_M06/web/html/WebContent/u2/a3/continguts.html

En el gargot controlat, cap als 30 mesos aproximadament, s’inicia la coordinació visuomanual i el gargot es caracteritza per l’entrada en joc del nivell perceptiu. En aquesta etapa el nen o la nena comença a controlar o dirigir el moviment manual, és a dir, que mira i guia allò que dibuixa.


http://ioc.xtec.cat/materials/FP/Materials/1752_EDI/EDI_1752_M06/web/html/WebContent/u2/a3/continguts.html

L’infant fa intents de tancar les línies i dirigeix el gest amb línies que tenen un principi i un final, respectant els límits del paper (no surt del paper).


http://ioc.xtec.cat/materials/FP/Materials/1752_EDI/EDI_1752_M06/web/html/WebContent/u2/a3/continguts.html

El nen o la nena cada vegada va adquirint més control del gest i, en conseqüència, controla més les     produccions gràfiques.

El gargot amb nom: cap als 3 anys i mig, el nen o la nena dibuixa amb intenció, no per simple plaer motor, i comença a anomenar els gargots. Els traços no varien gaire dels de l’etapa anterior –continuen essent rectes, corbs, ovals, línies entrecreuades o tancades–, però presenten una elaboració i destresa d’execució millors. És molt important en aquesta fase observar i respectar el dibuix del nen o la nena i esperar el moment en què el nen o la nena els anomeni espontàniament. No hem de forçar el nen o la nena que ens digui què és el que ha dibuixat, sinó esperar que ens ho digui espontàniament.

http://expressioplasticacanvilumara.blogspot.com.es/2012/03/etapa-del-gargot-amb-nom.html

“No és el descobriment de la semblança visual fortuïta allò que fa oscil·lar el grafisme del pla motor al representatiu, sinó més aviat l’emergència de la funció simbòlica, que permet, arribat un determinat moment, que el traç adquireix valor de signe i símbol, i fa sensible el dibuixant als eventuals semblants.”

P. A. Osterrieth (1985). A: E. Martínez; J. Delgado. El origen de la expresión en niños de 3 a 6 años.

El mateix traç pot representar diferents coses: un dia pot ser una bici i un altre, un sol. Per tant, és l’infant qui en donarà el significat espontàniament d’acord amb el moment o situació en què el faci ja que la majoria de gargots no s’assemblen a l’objecte representat.

Comença a utilitzar el color en les produccions. Els diferents colors tenen diferents significats, tot i que tenen un paper secundari en l’etapa del gargot i no tenen cap relació amb la realitat de l’objecte dibuixat.

Etapa preesquemàtica: comprèn aproximadament dels 4 als 7 anys

En aquesta etapa l’infant crea conscientment formes que tenen alguna relació amb el món que l’envolta, cosa que està relacionada amb el començament de la comunicació gràfica. L’adult comença a reconèixer les expressions gràfiques de l’infant. Els traços i els gargots són controlats i es refereixen a objectes visuals, ja que el nen o la nena ha adquirit una bona habilitat per moure el canell i el polze.

Cap als 4 anys generalment comença a fer formes reconegudes, tot i que a l’adult li costi encara de reconèixer. Cap als cinc anys, gairebé sempre es poden veure dibuixades persones, cases i arbres, i cap als sis anys les figures han evolucionat i són clarament representatives d’allò que l’infant vol.

El primer dibuix a ser reconegut normalment és la figura humana, que es dibuixa amb un cercle com a cara (amb ulls, nas i boca) i dues línies verticals que representen les cames. Aquestes figures reben el nom de capgrossos. Algunes hipòtesis concreten que el fet que les primeres figures representades siguin la figura humana es deu a la importància que afectivament tenen per a l’infant els adults o els altres nens.

http://arteinfantil.tripod.com/etapa_preesquematica.html

A poc a poc, els “capgrossos” es van tornant més elaborats amb la incorporació de braços que surten de tots dos costats de les cames. Després una rodona entre les cames que representa la panxa, i a vegades posen el cos. Cap als 6 anys l’infant ja fa la figura humana elaborada detalladament. 

http://martaperezmoreno.blogspot.com.es/2009/11/etapas-en-el-desarrollo-grafico-del.html

Quant al color, l’infant l’usa per plaer i gust, però continua sense tenir relació amb allò que ha dibuixat. Usa els colors segons el seu gust, i també segons el que dibuixa: si és una cosa que li agrada o per la qual sent certa aproximació afectiva farà servir els colors que li agraden més.


L’infant concep la representació de l’espai als dibuixos relacionats primordialment amb si mateix i amb el seu propi cos, és a dir, els objectes apareixen a dalt i a baix, l’un al costat de l’altre en la forma que el nen o la nena els comprèn. 

L'ESCRIPTURA

Condemarin i Chadwick (1990) distingeixen tres etapes en el desenvolupament de l'escriptura manuscrita:

  • L'etapa precal·ligràfica: Comprèn el príode d'adquisició de les destreses gràfiques especialitzades, des de que el gargot intenta ser lletra fina al domini de la cal·ligrafia.

http://psicoeducation.blogspot.com.es/2011_03_01_archive.html


  • L'etapa cal·ligràfica infantil: s'hi arriba quan el nen domina les destreses motrius necessàries per a escriure de forma clara i ordenada, regular i fluïda. Es tracta de formes molt convencionals i lletra poc personalitzada. 

http://psidesarrollo3equipo20.wikispaces.com/TEMA+2.+El+comienzo+de+la+vida+y+la+primera+infancia+(0-6+a%C3%B1os)

  • L'etapa postcal·ligràgica: s'assoleix cap a l'adolescència o després d'aquesta, quan es defineix un estil cal·ligràfic personal i quan els aspectes instrumentals de l'escriptura es subordinen clarament a la funcionalitat de la composició escrita.


http://piensaencolordinamitacaracol.blogspot.com.es/2011/05/practica-4-escritura-constructiva.html

No hay comentarios:

Publicar un comentario